bloom-oliwia

Temat: Poprawił maturę
Poprawił maturę
Sytuacja iście kafkowska. Jedna osoba decyduje o ostatecznym
brzmieniu maturalnych zadań, nawet nie specjalista z danego
przedmiotu. Jestem polonistką. Od początku pracuję jako weryfikator
podczas poprawiania prac maturalnych z języka polskiego. Może system
ma pewne wady, ale należy go ulepszać, a nie po raz kolejny (któryż
to już raz) eksperymentować na uczniach. Czym różni się decyzja
dyrektora CKE od decyzji R. Giertycha sprzed dwóch lat? Niczym.
Właśnie model odpowiedzi pozwala ocenić sprawiedliwie. Egzaminatorzy
nie czują się ubezwłasnowolnienie. Bardzo dobre prace otrzymują
wysokie noty. Obowiązujące kryteria pozwalają wysoko ocenić uczniów
piszących piękną polszczyzną, a poza tym uczniowie piszący maturę z
języka polskiego powinni znać strukturę tekstu literackiego i
potrafić dokonać jego anlizy- a tę wiedzę i te umiejetności sprawdza
analiza tekstu (nie jakaś analiza - takie stawierdzenie świadczy
jedynie o ignorancji mówiącego) Tak wygląda maturalna rzeczywistość.
I jeszcze jedno. Po raz kolejny upada autorytet polonisty. Jak
zmotywować uczniów do czytania lektur, skoro maturalne zadanie
(Charakterytyska porównawcza Telimeny i Zosi) zostało zredagowane na
poziomie wymagań gimnazjalnych. (Joanna)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,904,95069603,95069603,Poprawil_mature.html



Temat: Internauci wytropili błędy w maturze z WOS
Pewnie kolesie z GW. Albo internauci.

08.05.2008, 13:15
Pragniemy wyjaśnić, że publikowane na stronie internetowej CKE rozwiązania
arkuszy maturalnych są tylko przykładowymi, uczniowskimi, poprawnymi
rozwiązaniami i nie należy ich traktować jako doskonały wzorzec, ani tym
bardziej klucz odpowiedzi.

Modele odpowiedzi, stanowiące narzędzie pracy egzaminatorów, sprawdzających
prace maturalne, zawierają wiele różnych możliwych poprawnych odpowiedzi oraz
niezwykle ważne stwierdzenie, że należy akceptować każdą inną poprawną
merytorycznie odpowiedź.

Egzaminatorzy przed przystąpieniem do sprawdzania prac maturalnych przechodzą
dodatkowe szkolenie przygotowujące do oceniania rozwiązań zadań z danego arkusza
egzaminacyjnego. Każda oceniona praca jest weryfikowana przez drugiego egzaminatora.

Dlatego też jakakolwiek próba oceny prac bez odbycia odpowiedniego
przeszkolenia, współpracy w zespole egzaminatorów oraz bez dostępu do
kompletnego zestawu przykładowych odpowiedzi i przyjętych sposobów ich
interpretowania może prowadzić do fałszywych wniosków.



z: cke.edu.pl/index.php?option=content&task=view&id=586&Itemid=2
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,902,79393827,79393827,Internauci_wytropili_bledy_w_maturze_z_WOS.html


Temat: Maturzyści o maturze próbnej z polskiego
ucze sie we wspomnianym w tekscie V LO i tyle juz prac napisalam na zasadach
maturalnych (patrz: punkty za sformulowanie wniosku tudziez wyczytanie z tekstu
dokladnie tego samego co autor polecenia) i nawet niezle mi szlo... teraz
przegladam model odpowiedzi z poniedzialku i mysle - do diabla - nie doczytalam
dokladnie... ale wiem, ze moglam sie bardziej skupic i wyczytac wszystko z
tekstu.. sęk w tym ze jest to przerazliwie nudne i straaasznie odtwórcze...
temat z lalki byl latwy, ale też bardzo szeroki i troche malo czasu bylo zeby
wszystko dokladnie zanalizowac.. jesli chodzi o poziom rozszerzony to moja
interpretacja wiersza jest inna niz interpretacja z modelu odpowiedzi... ale
powiem wam - nie mysslcie ze jestem przemadrzala - ze mysle ze dobrze
zanalizowalam ten wiersz.. ale co to da.. model odp sie liczy :( :( ogolnie -
nowa matura ogranicza moje pisanie i wlasnie dlatego jestem zla na ta cala
cke... no wiec... do tej matury nie da sie nauczyc: mysle ze zdecyduje
skupienie, dobra organizacja czasu i dokladne czytanie.. troche polotu jesli
chodzi o styl i moze jakos zdamy... ps. a to co mowia ludzie z cervantesa
rozsmiesza mnie - taka elitarna szkolka hehehe... nie przesadzajmy panie i
panowie... ciekawa jestem jak ludziskom poszedl angol...
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,17937368,17937368,Maturzysci_o_maturze_probnej_z_polskiego.html


Temat: Arkusze na NM-podrukowane
Arkusze na NM-podrukowane
Przeczytałam właśnie na onecie,że podrukowano już arkusze na NM z
polskiego.Pytam tylko,po co próbne matury,skoro nie chce się z nich wyciągnąć
żadnych wniosków? Sztuka dla sztuki?Denerwująca dla mnie jest arogancja CKE,a
pani Danuta Król(z w-wskiego OKE) odpiera krytyczne uwagi,że źle ułozyła
maturę z polskiego (przecież ja sprawdzałam te prace wg tych nieszczęsnych
modeli!!!). Najpiękniej zabrzmiały słowa pani Magdziarz,szefowej CKE:"Zamiast
straszyć, niech nauczyciele zaczną przygotowywać swoich uczniów do nowej
formuły egzaminu.Wszystko, co powinni o nim wiedzieć jest dostępne w
informatorze maturalnym".Tylko pani zapomniała,że,np. punktacja za język w
informatorze jest już nieaktualna,dodano przecież kryterium "zapis".I co Wy
na to,drodzy koledzy poloniści i przyszli -eksperymentalni- maturzyści? Wg
mni:"A to Polska właśnie".
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,18447731,18447731,Arkusze_na_NM_podrukowane.html


Temat: na maturę nie ma pieniędzy
W kryteriach pracy maturalnej czytamy: "w większości poprawne", "na
ogół", "nieliczne błędy"- będąc egzaminatorem NM ciągle mam z tym kłopot: co to
znaczy?Przecież te sformułowania można naprawdę różnie tłumaczyć,podobnie jak
bez sensu jest pisanie interpretacji wiersza "pod model".Sprawdziałam właśnie
takich około 60 wypracowań,ble...Dlaczego nie chce nikt z CKE powiedzieć,że ta
matura,szczególnie w przypadku polskiego jest niedoróbką okropną,drogą
niedoróbką, na którą- jak się okazuje- nie przeznaczono dosyć
pieniędzy.Pozdrawiam.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,18971983,18971983,na_mature_nie_ma_pieniedzy.html


Temat: EGZAMINATORZY matury z polskiego: wymiana opinii
Chciałabym tylko zobaczyć/przeczytać po tych prawdziwych już maturach
wypracowanie ocenione na 100% lub przynjmniej 95%,najwięcej udało mi się
postawić 19 punktów (za model), wliczając w to 4 punkty za wnioski.CKE w ramach
szkoleń powinna udostępnić nauczycielom do wglądu takie wzorcowe prace (bo
to,co nam przed sprawdzaniem przedstawiono jako pracę ocenioną przez ekspertów,
to była kpina z kryteriów, druga -także oceniona ,ale przez inną grupę
ekspertów -była już oceniona kryterialnie).Mam szereg wątpliwości z NM,ale w
życiu nie chciałabym już starej matury.Pozdrawiam.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,24002532,24002532,EGZAMINATORZY_matury_z_polskiego_wymiana_opinii.html


Temat: Odwołanie od wyniku z matury
Odwołanie od wyniku z matury
Słuchajcie,mam taki problem. Otóż,jestem wstrząśnięta moim wynikiem matury z
polskiego (69%podst. 58 rozsz.).Dodam,że to najniższy wynik za pracę jaki
kiedykolwiek dostalam. Średnio udawało mi się uzyskać od 75% wzwyż. Czytałam
rozwiązania na CKE z komentarzami i nie wydaje mi się,żeby moja praca
drastycznie odbiegała od przyjętego modelu. Naprawdę mam ochotę ją przejrzeć
w obecności polonisty z kwalifikacjami na egzaminatora. Czy ktoś mi może
powiedzieć jak należałoby się zabrać za odwołanie. Co i do kiedy trzeba
wysłać? Jestem kompletnie zielona w tej materii..
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,45089537,45089537,Odwolanie_od_wyniku_z_matury.html


Temat: wypracowanie z historii - klucz
Poziomy w wypracowaniu z historii nie różnią się zakresem treści, lecz rodzajem
umiejętności. Oznacza to, że:
- w modelu, który używany jest przy ocenie wypracowania z historii nie ma
wyszczególnionej zawartości treściowej (czyli przykładowo - na I poziomie 3
daty, 2 nazwiska i 4 wydarzenia, a na II poziomie 6 dat, 4 nazwiska i 8 wydarzeń
itp.);
- z takim samym zakresem treści można napisać wypracowanie na drugim, jak i na
czwartym poziomie, bowiem rzecz nie polega na tym, co zostało napisane (choć
niewątpliwie to też jest ważne), lecz jak to zostało napisane;
- przejście z poziomu do poziomu następnego (wyższego) odbywa się po
zrealizowaniu wszystkich elementów wymienionych w danym poziomie; a więc jeśli w
poziomie znajduje się stwierdzenie: "podjął próbę oceny", to oznacza, że w pracy
musi być choć jedno zdanie zawierające taką ocenę.
Doradzam uważną lekturę Informatora Maturalnego z historii (dostępny choćby na
stronie CKE, a powinien być w każdej szkolnej bibliotece), a szczególnie tej
jego części, gdzie podane jest przykładowe wypracowanie i model odpowiedzi.
Można wyciągnąć z tego wiele wniosków.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,76719959,76719959,wypracowanie_z_historii_klucz.html


Temat: Wyjaśnienie dotyczące oceniania prac maturalnych
Wyjaśnienie dotyczące oceniania prac maturalnych
Witam, zapewne nie wszyscy czytają oke a w sumie są tam ciekawe informacje.

08.05.2008, 13:15

Pragniemy wyjaśnić, że publikowane na stronie internetowej CKE rozwiązania arkuszy maturalnych są tylko przykładowymi, uczniowskimi, poprawnymi rozwiązaniami i nie należy ich traktować jako doskonały wzorzec, ani tym bardziej klucz odpowiedzi.


Modele odpowiedzi, stanowiące narzędzie pracy egzaminatorów, sprawdzających prace maturalne, zawierają wiele różnych możliwych poprawnych odpowiedzi oraz niezwykle ważne stwierdzenie, że należy akceptować każdą inną poprawną merytorycznie odpowiedź.

Egzaminatorzy przed przystąpieniem do sprawdzania prac maturalnych przechodzą dodatkowe szkolenie przygotowujące do oceniania rozwiązań zadań z danego arkusza egzaminacyjnego. Każda oceniona praca jest weryfikowana przez drugiego egzaminatora.

Dlatego też jakakolwiek próba oceny prac bez odbycia odpowiedniego przeszkolenia, współpracy w zespole egzaminatorów oraz bez dostępu do kompletnego zestawu przykładowych odpowiedzi i przyjętych sposobów ich interpretowania może prowadzić do fałszywych wniosków.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,79361932,79361932,Wyjasnienie_dotyczace_oceniania_prac_maturalnych.html


Temat: Termin publikacji oficjalnego klucza
Termin publikacji oficjalnego klucza
Niestety, nie jest tak jak ktoś wcześniej pisał, że będzie on gdzieś tydzień
po danej maturze. Zapytałem o termin CKE oto odpowiedź:
"Obecnie eksperci przedmiotowi z całego kraju
opracowują szczegółowe modele odpowiedzi, a następnie będą je weryfikować,
uwzględniając wszelkie poprawne odpowiedzi, które pojawiały się w Waszych
pracach. Z uwagi na to, by modele te zostały rzetelnie opracowane i
sprawdzone, zostaną opublikowane na naszej stronie w późniejszym terminie."

Poprosiłem o przybliżony termin, oto odpowiedź:
"Najwcześniej za 3 tygodnie."

Tak więc pewnie pod koniec maja...

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,41595247,41595247,Termin_publikacji_oficjalnego_klucza.html


Temat: Prace maturalne pełne tajemnic
"Marek Legutko, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

W związku z ubiegłorocznymi nieporozumieniami związanymi z opublikowaniem kluczy odpowiedzi do arkuszy egzaminacyjnych postanowiliśmy nie podawać ich w tym roku do wiadomości publicznej."
Typowe urzędnicze tłumaczenie - z ktorego wynika, że maturzysta NIE JEST PODMIOTEMU dla CKE i OKE, Ubiegłoroczne nieporozumienia przy możliwości zweryfikowania pracy, zmuszały OKE do poprawienia pracy gdyby przy ocenianiu nastapiły pomyłki w ocenie merytotycznej. W tym roku są jeszcze większe nieporozumienia właśnie z powodu niepublikowania tych tzw. kluczy. A konkretnie niepublikowaniem w okresie wakacji, urlopów i rekrutacji na studia. Bo klucze będą opublikowane, ale tuż przed zniszczeniem prac (przez 6 miesiecy prace są archiwizowane). Mało tego, do publicznej wiadomości jednak podano klucze, modele odpowiedzi (są na www CKE), tyle, że nie te, które przysporzyłyby pracy OKE - z przedmiotów wybranych na maturę przez bardzo mała ilość maturzystów. I to co można bylo zrobić dla kilkunastu maturzystów piszących egzamin z j.portugalskiego niezrobiono dla kilkuset tysiecy zdających inne egzaminy. Dla uniknięcia nieporumień ?
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,410,45915722,45915722,Prace_maturalne_pelne_tajemnic.html


Temat: Maturzyści niezadowoleni z ocen
Miałem identyczna sytuacje - z podstawowego dostalem 87%, z rozszerzonego -
tylko 65. Kiedy przeczytalem przykladowy model wypracowania, opublikowany w CKE
w dniu matury, bylem pewien wyniku w granicach 80-90%. Pisalem o "Wiewiorce"
Iwaszkiewicza i to bylo jedna z niewielu prac z ktorej bylem w miare zadowolony
- zmiescilem sie w czasie i w czystopisie, napisalem wedlug wczesniej ulozonego
planu, przeanalizowalem kazde slowo i - w efekcie - moja interpretacja okazala
sie calkowicie zgodna z kluczem. Poza tym moja praca ustna z matury szczesliwie
dotyczyla Iwaszkiewicza wlasnie i dlatego bylem na biezaco z tematem - odnioslem
sie do innych utworow tego pana, za co powinienem byl dostac dodatkowe punkty.
Nic z tego; 0 za walory szczegolne, 0 za styl, 3/8 za jezyk. I chociaz zdaje na
medycyne i polski nie jest brany pod uwage przy mojej rekrutacji - to do dzisiaj
mnie to meczy. Moze po prostu egzaminator pomylil prace?
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,69,45778890,45778890,Maturzysci_niezadowoleni_z_ocen.html


Temat: Maturzyści niezadowoleni z ocen
Dyrektor CKE wyjaśnia


Marek Legutko, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (Dla Gazety

W związku z ubiegłorocznymi nieporozumieniami związanymi z opublikowaniem kluczy
odpowiedzi do arkuszy egzaminacyjnych postanowiliśmy nie podawać ich w tym roku
do wiadomości publicznej. W trakcie sprawdzania prac maturalnych pojawiały się
nowe warianty odpowiedzi na poszczególne pytania - za każdym razem egzaminatorzy
zgłaszali je do internetowej książki kodowej. Gdyby więc opublikować klucz
odpowiedzi do arkuszy z języka polskiego, wynosiłby on kilkadziesiąt, a może
nawet kilkaset stron. Dlatego też na stronie internetowej umieściliśmy jedynie
przykładowy model odpowiedzi.

Wydrukuj Wyślij znajomym Podyskutuj na forum

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,69,45778890,45778890,Maturzysci_niezadowoleni_z_ocen.html


Temat: Poziom szkolnictwa lata 45-89


Stefan Siudalski wrote:
Jedną z uparcie powtarzanych legend komunistów był wysoki poziom nauki w
Polskich szkołach i uczelniach- podawano jak przykłady kariery zawodowe tych
co emigrowali na zachód - oczywiście zapominali dodać, że ci co emigrowali
już z samej zasady musieli się wyróżniać wyższą niż średnia zaradnością
życiową ale to drobiazg,
- wyśmiewano że młodzież w USA nie wie gdzie Polska a tu mamy kwiatek, że
50% Polaków nie wie z kim kraj graniczy,
- z własnego doświadczenia wiem, że 80% wiedzy wtłoczonej mi pracowicie  z
ogromna ilością stresów była w wykonywaniu zawodu zupełnie nieprzydatna
jak to naprawdę z tym szkolnictwem było?
SJS


Zeby odpowiedziec na to pytanie najpierw trzeba zapytac sie co to znaczy
wysoki poziom szkolnictwa?
Do czego ma przygotowywac szkola, jakie maja byc jej priorytety?
Dopiero po stworzeniu takiego modelu - idealu mozna do niego przylozyc
realny stan zjawiska i zobaczyc, czy zalozenia owego idealu spelnia.
Polska szkola zakladala przez wiele lat prymat wiedzy teoretycznej nad
praktyczna oraz gleboki podzial na wiedze "wysoka" akademicka i
praktyczna - zawodowa.
Podzial na inteligenta i robotnika nastepowal w wieku 14-15 lat i potem
trudno bylo, po ukonczeniu zawodowki przebic sie na studia, choc
teoretycznie droznosc systemu istniala. Dlatego tez mozna mowic o malej
demokratycznosci polskiej oswiaty.
Rzeczywiscie starano sie wtlaczac maksimum wiedzy bez patrzenia na jej
praktyczna przydatnosc, co powodowalo, ze po ukonczeniu liceum moze z
kilkanascie procent tej wiedzy bylo potem wykorzystywane. Z pogarda
patrzono na model amerykanski przygotowujacy do praktycznego udzialu w
zyciu, stad te opowiesci o glupkowatych Amerykanach nie wiedzacych, jak
nazywa sie stolica POlski. Gorzej, kiedy Polak mial z Amerykaninem
konkurowac o prace. Ale skoro i tak bylo to wlasciwie nierealne, to
nikomu nie szkodzilo.

Swiat sie zmienil po 1989 i zmienic sie musiala nasza oswiata. W
reformie wiele jest rzeczy glupich , ale sa i dobre, co zreszta widac po
nowej maturze z historii. Pisalem juz o tym - mniej dat, wiecej
myslenia. Jak kto ciekawy zapraszam na strone Komisji Egzaminacyjnej,
mozna obejrzec zestawy.

http://www.cke.edu.pl/podstrony/archiwum/mat_maj_2003/hist.html

Pojawila sie przedsiebiorczosc, ograniczono zawodowki na rzecz liceow,
przesunieto w czasie moment podejmowania decyzji.
Dlatego tez uwazam pytanie w naglowku za bardzo trudne, choc nie
pozbawione w ogole sensu. Kazda epoka tworzy swoj model szkoly. My
zyjemy w momencie zmiany takiego modelu. Chyba w dobrym kierunku.


Źródło: topranking.pl/1832/poziom,szkolnictwa,lata,45,89.php